ISU 1 : GURU PUKUL BUDAK DENGAN KASUT DIBERI KAUNSELING



oleh :





 Muhamad Shazwan Bin Mohamed Shukri



1.0  Pengenalan

Malaysia merupakan sebuah negara yang memberi penekanan tinggi terhadap pembangunan modal insan kelas pertama.Ianya adalah bagi mencapai status negara maju pada tahun 2020. Pembangunan modal insan berkualiti bergantung kepada pendidikan berkualiti. Pendidik yang berkualiti adalah ajen pembentuk modal insan. Pendidik yang berkualiti dapat menghasilkan individu yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketerampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi bagi mengisi keperluan negara maju. Pendidikan juga perlu membentuk modal insan yang mampu berfikiran kritis dan kreatif, berkemahiran menyelesaikan masalah, berkeupayaan mencipta peluang baru, mempunyai daya tahan serta kebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran global yang sering berubah.

Kesan daripada globalisasi, liberalisasi, pengantarabangsaan dan perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK), negara menghadapi pelbagai cabaran baru. Justeru, Malaysia memerlukan modal insan yang juga celik TMK, progresif dan mampu bersaing di pasaran kerja global.

Agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) adalah untuk membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia mengikut acuan Malaysia. Justeru itu, golongan pendidik dikehendaki memahami, menunjukkan kesungguhan, dan mempunyai iltizam yang tinggi dalam melaksanakan daya usaha dan pendekatan baru ke arah usaha untuk meningkatkan kualiti pendidikan seperti berikut:

”... as the most significant and costly resource in schools, teachers are central to school improvement efforts. Improving the efficiency and equity of schooling depends, in large measure, on ensuring that competent people want to work as teachers, that their teaching is of high quality, and that all students have access to high quality teaching.”
(Organization for Economic Co-operation and Development; petikan daripada Pelan Induk Pembangunan Pendidikan KPM 2007; hal. 106 )

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah melaksanakan pelbagai usaha untuk melahirkan guru yang berkualiti. Ianya tidak terhad di situ sahaja, malah memastikan guru yang berkualiti kekal dalam sistem pendidikan negara dan kekal berkualiti di sepanjang tempoh perkhidmatan. Bagi tujuan itu, pelbagai langkah yang telah diusahakan termasuklah memantapkan latihan perguruan, menambah baik sistem pemilihan calon guru, melonjakkan kecemerlangan institusi latihan perguruan, dan menambah baik laluan kerjaya serta kebajikan guru.

Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Kementerian Pelajaran Malaysia merupakan peneraju utama latihan perguruan di Malaysia. Institusi Pendidikan Tinggi Awam (IPTA) bertanggungjawab merancang dan melaksanakan latihan perguruan untuk memenuhi keperluan tenaga pengajar di institusi pendidikan seluruh negara. Bagi menjamin guru yang dihasilkan berkualiti tinggi, tiga aspek utama ditekankan iaitu amalan nilai profesionalisme keguruan, pengetahuan dan kefahaman, serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran.

Bahagian Pendidian Guru telah mengambil langkah proaktif dalam membangunkan standard guru sebagai panduan dan rujukan kepada guru, pendidik guru, agensi dan institusi latihan perguruan di Malaysia.

2.0  Isu Semasa

Satu berita bertarikh 5 Mac 2007 yang bertajuk ‘Guru pukul pelajar dengan kasut diberi kaunseling’ telah dipaparkan di Utusan Online. Berita ini menyatakan bahawa seorang guru cemerlang bahasa inggeris yang mempunyai rekod yang baik telah memukul 4 orang muridnya menggunakan kasut tumit tinggi atas kesalahan tidak membawa buku latihan matapelajaran yang diajarnya. Tiga orang murid masing –masing terpaksa menerima 2 jahitan di kepala dan seorang lagi menerima satu jahitan.

Guru tersebut mempunyai rekod perkhidmatan yang baik dimana  dia berjaya meningkatkan prestasi pelajar dalam subjek Bahasa Inggeris di sekolah itu daripada kelulusan sebanyak 65 peratus pada tahun 2000 kepada 91.4 peratus tahun sebelum itu.Dia juga pernah menerima sijil penghargaan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang pada 1998 selain menjadi penulis modul literasi maklumat untuk pelajar tahun empat, lima dan enam dari 2004 hingga 2006.

Ekoran kejadian tersebut, guru tersebut telah ditukarkan ke sekolah lain walhal langkah itu bertentangan dengan peraturan pekeliling perkhidmatan Kementerian Pelajaran. Dia sepatutnya ditahan kerja selama dua bulan mengikut Peraturan-Peraturan Pegawai Awam Kelakuan Tatatertib 1993 sementara menunggu keputusan siasatan yang dilakukan ke atasnya berhubung kes berkenaan.

Dengan rekod perkhidmatan yang baik, ianya menjadi persoalan tentang punca sebenar guru tersebut bertindak sedemikian. Guru tersebut telah diarahkan menjalani sesi kaunseling bagi mengenal pasti punca sebenar yang membawa kepada guru itu bertindak sedemikian rupa.

3.0  Kod Etika Keguruan

Perkara pertama yang menjadi isu dalam kes ini ialah guru tersebut telah melanggar kod etika keguruan. Apa itu etika? Perkataan etika berasal daripada bahasa Yunani iaitu ethos, yang bermaksud watak atau adat. Etika adalah suatu cabang falsafah tentang pandangan dan persoalan dalam bidang moral; ia diungkap dalam bentuk moral seperti baik, buruk, jahat, suci, memalukan, bertanggungjawab dan sebagainya. Ia juga merupakan suatu penyelidikan falsafah tentang kewajipan manusia serta tentang yang baik dan yang buruk. Ringkasnya, etika adalah falsafah tentang amalan dan norma-norma hidup manusia.
Dari sudut Islam, etika diasaskan oleh tiga perkara berikut :


Dalam buku Siri Pengajian Profesional : Asas Kepimpinan & Perkembangan Profesional oleh Syed Ismail Syed Mustafa dan Ahmad Subki Miskon telah menyatakan ‘ Laporan Suruhanjaya Diraja Mengenai Perkhidmatan Perguruan Malaysia Barat (Laporan Aziz, 1971), mencadangkan supaya diadakan Etika Profesion perguruan bagi pembentukan tatasusila guru. Etika perguruan ini akan menjadi satu panduan kepada guru dalam melaksanakan tugasan harian sebagai guru’. Maka, etika perguruan diwujudkan bagi menjadi garis panduan kepada guru dalam melaksanakan tugasan harian dengan mengamalkan tingkah laku positif dan menggunakan segala pengetahuan, kepakaran dan kemahiran yang ada bagi menjamin perkhidmatan yang cemerlang.

Antara kod etika yang berkaitan dengan isu yang dibincangkan ialah :-



Sumber : http://pendidikangurubaru.blogspot.com/2012/02/kod-etika-perguruan-malaysia.html
Dalam konteks isu bertajuk ‘Guru pukul pelajar dengan kasut diberi kaunseling’ ini, guru tersebut mempunyai rekod perkhidmatan yang cemerlang di mana dia merupakan seorang guru cemerlang dan telah berjaya meningkatkan prestasi murid dalam matapelajarannya. Akan tetapi, guru tersebut gagal mengamalkan tingkah laku positif dimana dia gagal mengawal kemarahannya sehingga menyebabkan insiden memukul pelajar sehingga mengalami kecederaan yang teruk. Di sini dapat dilihat guru tersebut gagal mengamalkan sifat sabar dan berfikiran rasional. Ianya memberi impak yang besar terhadap profesion perguruan di mana insiden seperti ini akan memberi tanggapan buruk kepada golongan guru serta kepercayaan masyarakat kepada guru akan tergugat. Akauntabiliti seorang guru akan tercemar.

Sebagai seorang guru yang professional, sepatutnya berupaya membuat keputusan pertimbangan berdasarkan dengan pemikiran yang rasional dan tidak membiarkan perasaan mempengaruhi keputusan yang dilakukan. Guru yang beretika dinilai melalui tingkah laku yang bermoral dan mengamalkan nilai-nilai murni serta mengamalkan ilmu keguruan yang telah dipelajari dalam melaksanankan tugasan hariannya dalam mendidik.

Etika Kerja Kementerian Pelajaran Mlaysia perlu dilaksanakan dan dihayati berdasarkan prinsip-prinsip berikut :-

                  i.        Niat yang betul
                ii.        Perlakuan yang baik
               iii.        Penggerak kea rah kebaikan
               iv.        Memperkotakan apa yang dikatakan
                v.        Berdisiplin dan beradab
               vi.        Menghargai dan bertanggungjawab hasil usaha organisasi
(S. Ismail & A. Subki, 2010)

Justeru, seorang guru yang beretika perlu menjaga aspek amalan profesionalnya serta menjaga tingkah laku dalam mendidik modal insan. Bukan sekadar dapat meningkatkan prestasi dan mencapai tahap perkhidmatan cemerlang dan mengabaikan amalan professional. Ianya penting dalam mencapai sistem pendidikan bertaraf dunia di mana pendidik adalah tunjang utama.

4.0  Akauntabiliti Guru

Mengikut Kamus Dwibahasa, perkataan ‘akauntabiliti’ dihuraikan sebagai bertangungjawab kepada seseorang atau bertanggungjawab terhadap sesuatu. Menurut Tan Sri Ahmad Sarji,konsep akauntabiliti adalah satu obligasi untuk memberikan jawapan dan penjelasanmengenai sesuatu tindakan dan prestasi kepada mereka yang berhak untuk mendapat jawapan dan penjelasan tersebut.Akauntabiliti juga adalah mengenai displin dan keperluan untuk memberikan justifikasi dan menerima kebertangungjawaban terhadap sesuatu keputusanyang telah diambil(S. Ismail & A. Subki, 2010).

Akauntabiliti keguruan bermakna tanggungjawab yang harus difahami dan dilaksanakan oleh seseorang guru. Akauntabiliti keguruan juga membawa maksud berkenaan dengantanggungjawab guru terhadap profesionalisme keguruan.Akauntabiliti atau tanggungjawabseorang guru yang dimaksudkan di atas merangkumi akauntabiliti guru terhadap pelajar, diriguru itu sendiri, sekolah, masyarakat dan negara , dan profesion keguruan amnya.

Akauntabiliti seorang guru terbahagi kepada empat, iaitu :-



(S. Ismail & A. Subki, 2010)
Seorang guru terhadap muridnya haruslah menjalankan tugasnya dengan penuh dedikasi di bilik darjah termasuk mematuhi masa dalam jadual waktu serta melaksanakan pengajaran dan pembelajaranmengikut kaedah dan teknik yang berkesan. Disamping itu, guru juga haruslah mengutamakan kemajuan,kebajikan dan keselamatan murid-murid berbanding hal-hal lain.

Dalam konteks isu yang diketengahkan, guru tersebut telah mengabaikan akauntabiliti terhadap muridnya di mana dia telah mengabaikan kebajikan dan keselamatan muridnya. Hal demikian adalah suatu yang tidak boleh diketepikan oleh seorang guru yang diberi tanggungjwab mendidik muridnya. Wujudnya akauntabiliti supaya guru dapat menilai keputusan, tindakan dan kesan yang diambil sebelum ianya dilaksanakan. Guru yang baik dapat menilai langkahnya dan tidak akan menggunakan kekasaran sebagai satu jalan untuk mendisiplinkan pelajar kerana implikasi yang bakal diterima membawa banyak kesan negatif daripada positif. Guru yang berakauntabiliti merasakan wujudnya rasa tanggungjawab dalam melaksanakan suatu tugas yang diamanahkan kepada dirinya dengan cara yang terbaik dan menepati piawaian yang telah ditetapkan dan seterusnya bertanggungjawab terhadap keputusan yang telah diambil olehnya.

Seorang guru yangbertanggungjawab haruslah bersikap adil terhadap pelajar-pelajarnya tanpa mengira bangsa,agama, faktor jasmani, emosi, mental, politik, sosial dan perkara-perkara lain. Guru hendaklah membimbing dan mengajar murid-murid di bilik darjah tanpa meminta sebarangbayaran atau hadiah daripada mereka, sebaliknya guru sekali-sekala perlu memberi hadiahkepada murid-muridnya untuk menggalakkan mereka berminat terhadap prosespembelajaran. Memberi contoh teladan yang baik dengan berpakaian kemas, berbudi bahasadan bersopan santun semasa bertugas harus juga di amalkan supaya murid memperolehimodel yang baik.

Merujuk kepada isu yang dibincangkan, adakah guru tersebut mempamerkan ciri-ciri seorang guru yang boleh dijadikan model teladan? Sifat melulu dan tidak dapat mengawal perasaan serta tidak rasional dalam tindakan menunjukkan bahawa guru tersebut tidak mempunyai akauntabiliti terhadap muridnya. Akibat dari mengabaikan akauntabiliti, insiden yang mencemarkan profesion keguruan seperti ini boleh berlaku. Ianya satu insiden yang serius sehingga menyebabkan kecederaan fizikal dan mungkin boleh menjejaskan kesihatan mental pelajar jika pelajar tersebut mengalami trauma. Jika pelajar tersebut mengalami trauma, kemungkinan pelajar tersebut takut untuk ke sekolah kerana takut dipukul. Murid tersebut boleh jadi tidak bermotivasi untuk belajar ketika berada di sekolah dan persepsi murid itu terhadap guru telah berubah. Demikian adalah implikasi-implikasi yang mungkin terjadi kesan daripada insiden ini. ianya berpunca dari guru yang tidak mengamalkan akauntabiliti terhadap muridnya.

Ini adalah kerana seorang guru merupakan orang yang di hormati olehpelajarnya, oleh yang demikian perlulah guru menjaga profesionalisme guru supaya mereka tidak dibenci, dipandang serong dan tidak di hormati lagi oleh anak muridnya.

Seorang guru juga perlu mengamalkan akauntabiliti terhadap dirinya sendiri. Seorang guru haruslah menjaga kebersihan dan kesihatan dirinya agar dapat menjalankan tugas sebagai pendidik dengan sempurna. Emosi hendaklah di kawal oleh guru sendiri dan juga perlu menghindarkan diri dari sebarang ketegangan jiwa yang boleh mengganggutugasnya. Sebagai seorang guru, guru hendaklah bijak menguruskan kewangan dengan bijaksana dan mengimbangi pendapatan dengan perbelanjaan. Ini adalah kerana jika gurugagal menguruskan kewangan maka guru akan menghadapi masaalah luaran yang bolehmenjejaskan tumpuannya terhadap proses pengajaran di sekolah. Guru juga di galakkanmelengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan. dan peka terhadap peristiwa disekeliling melalui media massa atau elektronik supaya mudah memberikan imput yang berguna terhadap profesionnya. Guru juga boleh melibatkan diri dalam sesuatu hobi danaktiviti berfaedah di masa lapang yang boleh menjadikan guru itu sihat dari segi mental danfizikal.

Justeru, guru yang mengamalkan akauntabiliti terhadap diri sendiri akan menjaga kesihatan mental dan fizikal serta mengamalkan cara hidup yang sihat. Ianya memastikan kecergasan fizikal dan kompetensi emosi yang stabil dapat dikekalkan pada tahap yang optimum. Ianya diperlukan oleh seorang yang bergelar guru dalam menghadapi tekanan kerja sebagai seorang guru.

Guru merupakan orang yang kedua penting dalam kehidupan setiap murid. Apabila ibu bapa memasukkan anak mereka ke sekolah, maka ibu bapa menaruh harapan yang besar ke atas guru untuk mendidik anak-anak mereka supaya menjadi orang yang berilmu dan berguna kepada nusa dan bangsa. Perkara inilah yang menjadi asas kepada akauntabiliti guru terhadap ibu bapa.

Harapan ibu bapa ini menjadi amanah dan tanggungjawab bagi guru-guru dan wajib dilaksanakan. Kita hendaklah menjalankan tugas dengan penuh dedikasi dalam bilik darjah iaitu dengan mematuhi jadual, menepati masa, serta menjalankan tugas dengan teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Utamakan kebajikan, kemajuan dan keselamatan pelajar daripada hal-hal lain. Kita juga mestilah bersikap adil terhadap setiap pelajar di samping membimbing mereka tanpa meminta sebarang bayaran atau ganjaran.

Dengan pelaksanaan Akta Pendidikan 1996, Perintah Pendidikan ( Pendidikan Wajib ) 2002, maka guru-guru dipertanggungjawab untuk menjalankan kewajipan berikut:


     Guru sebagai seorang yang memegang amanah ibu bapa murid supaya mendidik dan membentuk peribadi murid menjadi modal insan yang cemerlang perlulah memikul amanah yang telah diberikan dengan sebaik mungkin. Dalam konteks isu yang dibincangkan, dapat dilihat bahawa guru tersebut telah gagal untuk memikul amanah yang telah diberikan kepadanya. Ianya menunjukkan bahawa guru tersebut tidak mempunyai akauntabiliti terhadap ibu bapa muridnya. Kepercayaan ibu bapa kepada guru adalah suatu yang perlu dijaga dan menjadi tanggungjawab guru supaya ianya terpelihara dan kekal teguh. Akan tetapi insiden seperti ini akan menyebabkan hilangnya kepercayaan ibu bapa kepada guru dan seterusnya akan mempengaruhi pihak sekolah. Perkara ini akan mencemarkan nama baik profesion perguruan. Guru yang tidak diberi kepercayaan penuh dan sentiasa dihujani prasangka akan tidak dapat berkhidmat dengan baik kerana perasaan takut dan tidak selesa dalam melaksanakan tugas atas sebab tekanan dari pihak ibu bapa. Oleh itu, amatt penting bagi guru menjaga akauntabiliti terhadap ibu bapa kerana mereka meletakkan harapan penuh kepada guru bagi mendidik anak yang merupakan suatu yang paling berharga bagi mereka.

5.0  Kesimpulan

Guru merupakan satu bidang kerja yang profesional. bagi mencapai standard itu, seorang yang bergelar guru perlu memastikan dirinya mengamalkan etika perguruan yang menjadi garis panduan kepada amalan kerja professional dan membezakannya dari bidang kerja yang lain. Guru yang mengamalkan etika perguruan akan berkembang ke arah budaya kerja yang efisyen, betatasusila dan mengamalkan nilai-nilai murni dalam pelaksanaan tugasan hariannya. Ianya juga dapat membendung guru daripada insiden-insiden yang bakal menghancurkan kariernya sendiri.

Akauntabiliti juga perlu dipandang serius bagi seorang guru dimana kita memegang tanggungjawab yang besar iaitu membentuk modal insan. Guru perlulah sedar bahawa tanggungjawab yang dipikul bukanlah suatu yang kecil, akan tetapi tanggungjawab yang dipikul merupakan suatu aset besar yang dipertaruhkan kepada kita. Aset itu adalah seorang murid, yang merupakan seorang anak kepada kedua ibu bapa, seorang pewaris yang bakal menentukan masa depan negara. Adakah kita sebagai seorang bakal guru sedar akan perkara ini?

Insiden seperti guru memukul murid sepatutnya tidak berlaku jika guru mendalami erti sebenar profesion sebagai seorang guru. Justeru, profesion perguruan bukanlah suatu yang mudah atau remeh. Seorang guru perlu mengambil serius tentang setiap aspek dalam bidang keguruan ini. ianya termasuklah aspek etika dan akauntabiliti, ianya bagi menjamin nama baik bidang keguruan di mata masyarakat kekal utuh serta memperkembangkannya bagi mencapai standard system pendidikan bertaraf dunia seperti yang diaspirasikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.








No comments:

Post a Comment